Archive for May, 2009

h1

3 Soalan Dijawab Dengan 1 Tamparan

May 21, 2009

Ikuti dialog di bawah:
screams_1965_slapAda seorang pemuda yang lama sekolah di sebuah negeri kembali ke tanah air.
Sesampainya dirumah ia meminta kepada orang tuanya untuk mencari seorang Guru agama yang boleh menjawab 3 pertanyaannya. Akhirnya orang tua pemuda itu mendapatkan guru tersebut.
Pemuda: Anda siapa? Dan apakah boleh menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?
Kiyai : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda
Pemuda: Anda yakin? sedang Profesor dan banyak orang pintar saja tidak mampu
menjawab pertanyaan saya.
Kiyai : Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya.
Pemuda: Saya ada 3 buah pertanyaan
1) Kalau memang Tuhan itu ada,tunjukkan wujudnya Tuhan kepada saya
2) Apakah yang dinamakan takdir?
3) Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukkan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan sebab mereka memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?
Tiba-tiba Kiyai tersebut menampar pipi si Pemuda dengan keras.
Pemuda (sambil menahan sakit): Kenapa anda marah kepada saya?
Kiyai : Saya tidak marah…Tamparan itu adalah jawapan saya atas 3 buah pertanyaan yang anda tujukan kepada saya.
Pemuda: Saya sungguh-sungguh tidak faham.
Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda: Tentu saja saya merasakan sakit.
Kiyai : Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?
Pemuda: Ya
Kiyai : Tunjukan pada saya wujud sakit itu !
Pemuda: Saya tidak dapat tunjukkannya.
Kyai : Itulah jawapan pertanyaan pertama, kita semua merasakan keberadaan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.
Kiyai : Apakah malam tadi anda bermimpikan ditampar oleh saya?
Pemuda: Tidak
Kiyai : Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima sebuah tamparan
dari saya hari ini?
Pemuda: Tidak
Kiyai : Itulah yang dinamakan Takdir
Kiyai : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?
Pemuda: kulit
Kiyai : Terbuat dari apa pipi anda?
Pemuda: kulit
Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda: sakit
Kiyai : Walaupun Syaitan terbuat dari api dan neraka terbuat dari api, Jika Tuhan berkehendak maka neraka akan menjadi tempat menyakitkan untuk syaitan.

h1

16 May Selamat Hari Cikgu

May 15, 2009

Bagi memeriahkan lagi sambutan hari guru kali ini dan memberi penghargaan kepada cikgu-cikgu terutama cikgu-cikgu di SMK Kota, Theme Khas untuk meraikan hari guru telah aku designkan  untuk portal rasmi smkkota yang mana boleh dicapai melalui url: http://www.smkkota.edu.my Ringkas dan berlatarkan kuning diraja serta disertakan lagu autoplay tema hari guru dan guru malaysia. “Terima Kasih Cikgu”

hariguruhttp://www.smkkota.edu.my

 

h1

Kami Pon Belajar Macam Tempat Tuisyen Jugak

May 14, 2009

 

KOSMO 14-MAY-2009

Kuliah UPSI macam pusat tuisyen –Kampus UPSI kian sesak, 9,000 mahasiswa belajar dalam rumah kedai

 

ne_02.1

BELAJAR di rumah kedai yang diubahsuai menjadi bilik kuliah menyebabkan ramai pelajar UPSI di Tanjung Malim berasa tidak selesa.

 


 

 

TANJUNG MALIM – Nama Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) gah sebagai institusi pendidikan unggul tertua di negara ini, namun jangan terkejut jika sebahagian besar pelajarnya kini terpaksa menimba ilmu di kelas-kelas dalam deretan rumah kedai.

Itulah realiti yang terpaksa dihadapi kira-kira 9,000 pelajar UPSI gara-gara kampus induk mereka di sini sudah tidak mampu menampung pertambahan pelajar.

Kebanyakan bakal guru siswazah itu belajar dalam suasana yang kurang selesa di rumah-rumah kedai yang kelihatan seperti pusat tuisyen swasta.

Daripada 16,000 pelajar, hanya 7,000 yang dapat meneruskan pelajaran menggunakan kemudahan dalam kampus UPSI.

Tinjauan Kosmo! di beberapa kawasan rumah kedai sekitar universiti tersebut semalam mendapati pihak pengurusan UPSI terpaksa menyewa 29 unit rumah kedai dan mengubahsuainya menjadi 53 bilik kuliah.

Antara rumah kedai itu ialah 13 unit di Taman U mengandungi 39 bilik kuliah dan 16 unit di Taman Bernam Baru dengan 14 bilik kuliah dan lapan buah makmal.

Lot-lot kedai yang disewa telah diubahsuai sepenuhnya bagi dijadikan bilik kuliah, makmal, surau, bilik-bilik pensyarah, pejabat am, pejabat penolong pendaftar, bilik rehat pelajar dan bilik keselamatan.

Malah, bagi mengasingkan kesemua blok yang disewa pihak pengurusan terpaksa meletakkan pagar di kaki lima premis tersebut demi menjaga keselamatan pelajar.

Bagaimanapun, pihak pengurusan UPSI difahamkan bakal berdepan masalah baru apabila seramai 5,000 pelajar baru dijangka mendaftar pada Julai ini kerana jumlah bilik kuliah yang terdapat di deretan kedai itu juga sudah tidak mencukupi.

Untuk itu, UPSI mungkin terpaksa menyewa premis baru di Proton City bagi menampung para pelajar baru.

Kos pengubahsuaiannya mencecah RM500,000 bagi 14 bilik kuliah.

 

Apabila membaca laporan ini yang dibawakan oleh kosmo, rasa gelihati sesangat. Kecoh ahh pelajar UPSI ni, tak selesa pulak belajar kat kedai sewa, pirrrahhh.. mereka ingat mereka sahaja ke belajar dalam rumah kedai. Aku pon sama lah, duduk UTHM dari mula masuk sampai habis kami semua duduk rumah kedai lah jarang-jarang sekali masuk dewan kuliah. Kalau nak dikirakan selesa abislah tak belajarlah agaknya. Sepatutnya budak-budak UPSI atau lebih dikenali sebagai cikgu-cikgi ni kena lah pandai sesuaikan diri tak kira lah belajar kat mana sekalipon, ni yang jadi kes cikgu tak nak masuk pendalaman untuk mengajar ni, kerna telah dilatih dengan segala kemewahan. UNIMAP lagi lah, seluruh perlis kampusnya, ha merata tempat entah apa bangunan yang disewanya. Wartawan kosmo pon satu, Kenapa tak tgok keadaan UTHM dan U lain yang senasib. 

bangunan3

Uthm 005 (1)“Kami Pon Belajar Macam Tempat Tuisyen Jugak”

h1

Utusan Dari Netherlands

May 12, 2009

Lebih kurang 3 minggu lebih menunggu utusan yang tidak sampai-sampai akhirnya tiba di depan pintu hari ini..TQ untuk bro posmen. Aku sedar bukannnya dekat pon datangnya terpaksalah tunggu dengan rela hati dan makan hati dengan kawan-kawan yang sudah memilikinya, pengajaran bagi aku adalah lain kali kena lah tempah awal-awal ye.

Image0985 (Medium)

Ini dia UBUNTU 9.04 Jaunty Jackalope

Seperti ubuntu-ubuntu versi lepas-lepas ternyata ubuntu kini setanding dengan OS yang berada dipasaran. Jaunty Jackalope ini dikatakan mempunyai kelebihan tersendiri. Antara yang paling menarik berkenaan versi terbaru ini ialah, proses boot yang sangat cepat. Kita sudah cukup bukti yang menunjukkan bahawa, jaunty jackalope mampu untuk boot dalam masa kurang 20 saat dan itu merupakan merit paling besar dalam dunia sistem operasi (melayubuntu.blogspot.com). Tapi Aku belom cuba lagi ni. belom cuba dah rasa keterujaanya. Bagi mereka yang berminat untuk beralih dari pada windows yang hampeh itu dan bosan dengan virus, spywar dan worms , anda belom terlambat untuk memilikinya dengan mudah dan percuma semuanya, hanya perlu daftar dan isi serba sikit maklumat anda disini dan kemudian tunggu je kat umah atau opis anda. insyaAllah nanti ada masa aku akan pamerkan print screen Jaunty Jackalope ini..

h1

Pernahkah Anda Menjilat Ludah Anda Sendiri???

May 11, 2009

KEMASKINI:4.30 PTG Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengumumkan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar sah Perak setelah digugurkan jawatan tersebut awal bulan lalu.

Mahkamah juga memutuskan menteri besar BN Datuk Seri Zambry Abdul Kadir dan enam exconya mengosongkan dengan kadar segera pejabat mereka – di Bangunan Perak Darul Ridzuan di Ipoh.

Dalam penghakimannya, hakim Abdul Aziz Abd Rahim berkata seseorang menteri besar hanya boleh dipecat melalui undi tidak percaya di DUN, seperti kes Stephen Kalong Ningkan.

Hakim menambah, dalam kes pelucutan Mohamad Nizar, tiada persidangan dewan diadakan untuk meluluskan usul sedemikian.

Dalam penghakimannya, Abdul Aziz berkata jika Sultan Perak mahu meletakkan Mohamad Nizar meletakkan jawatan, maka baginda sepatutnya mengambil sidang DUN untuk mengemukakan usul tersebut.

Permohonan peguam Zambry, Cecil Abraham untuk menangguhkan penghakiman tersebut ditolak oleh mahkamah. 

Mengulas kemenangannya, menteri besar Pakatan Rakyat itu berkata beliau akan menghadap Sultan Perak berhubung penghakiman mahkamah tersebut.

Pada 13 Februari lalu, Mohamad Nizar memfailkan saman mencabar pelantikan Zambry di  kompleks mahkamah Jalan Duta, kira-kira seminggu selepas rampasan kuasa BN dan sekali gus pelantikan wakil rakyat BN itu.

Mohamad Nizar, ADUN Pasir Panjang, juga memohon mahkamah mengeluarkan perintah perisytiharan bahawa Zambry yang dilanti 6 Februari lalu tidak berhak memegang jawatan menteri besar.
    
Dalam permohonan itu, wakil rakyat PAS itu mendakwa beliau masih menteri besar yang sah atas tiga alasan berikut:

(i) Tidak terdapat pembubaran DUN Perak; 

(ii) Tidak terdapat usul tidak percaya diambil dan diterima pakai oleh DUN terhadapnya sebagai menteri besar Perak; dan

(iii) Tidak terdapat peletakan jawatan menteri besar Perak.

“Melalui kenyataan media pejabat Sultan pada 5 Februari 2009, Sultan bertitah tidak akan membubarkan DUN dan sekiranya saya serta ahli majlis mesyuarat negeri tidak meletakkan jawatan, jawatan kami akan dianggap kosong.
    
“Saya menegaskan bahawa walaupun terdapat usaha mengusir saya daripada jawatan menteri besar Perak, saya masih menteri besar dan masih menjalankan fungsi dan tugas dengan baik, cermat dan adil,” katanya dalam afidavit, menyokong permohonan itu.
    
Mohamad Nizar juga memohon mahkamah mengeluarkan perintah supaya responden memberikan tunjuk sebab bagaimana dan di bawah dasar apa Zambry, sebagai responden, berhak memegang jawatannya sekarang.
    
Beliau mendakwa responden secara tidak sah mengambil dengan tiada hak dan merampas jawatan menteri besar, serta menjalankan tanggungjawab, fungsi dan tugas sebagai menteri besar secara tidak sah dan bercanggah dengan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak.

Nizar juga memohon perintah injunksi bagi menghalang responden daripada melaksanakan tanggungjawab dan tugas-tugas menteri  besar di negeri itu.

SUMBER :malaysiakini

Versi Lama

Versi Baru

“Anak kecil main api

Terbakar hatinya sendiri

Air mata darah bercampur keringat

Bumi dipijak milik orang”

Lirik Lagu Warisan Bisa Kita nyanyi Masa duduk dalam kem BTN

Read the rest of this entry ?

h1

Pengguna Streamyx Sekalian..

May 9, 2009

Berita Ini adalah Dipetik daripada Blog http://hanief.blogspot.com untuk membaca artikel asal sila klik disini

Bermula dari bulan MEI 2009, TMnet Streamyx telah menyempitkan jalur lebarnya. Semua nombor IP terlibat. Hanya nombor IP yang bermula dengan 60.48.XXX.XXX sahaja yang berkelajuan seperti biasa.

Jika anda menggunakan router bagi mendail nombor ini, anda memerlukan paling kurang 10 minit (itu pun jika anda bernasib baik).

 Mengikut sumber-sumber yang boleh dipercayai, TMnet Streamyx melakukan ini semua bagi menghadkan penggunaan Internet di kalangan orang biasa agar mereka kembali kepada media lama iaitulah TV dan radio (yang semua orang tahu ia dipantau oleh kerajaan).

 Media baru seperti SMS, MMS dan Internet dilaporkan telah menggugat keuntungan syarikat siaran televisyen besar seperti Media Prima dan juga menggugat politik Barisan Nasional. Mereka semakin kehilangan penonton dan juga para pengiklan yang menjadi tunjang syarikat mereka. Kerajaan Barisan Nasional pula semakin kehilangan para penyokong.

Lantaran dari itu, janganlah anda hairan mengapa talian 1-300 TMnet Streamyx sering sibuk. Mereka dihujani dengan aduan sama dan tiada apa yang boleh pekerja mereka lakukan.

 Mereka hanya menjalankan tugas. Mereka ibarat polis yang menerima arahan daripada Perdana Menteri. TMnet juga terpaksa menggaji pekerja yang bodoh dan jujur bagi menjayakan projek kotor kerajaan ini. Ini juga, telah mengakibatkan bilangan pekerja mereka menjadi sedikit sehingga membuatkan anda terpaksa menunggu lama, menanti skrip klasik yang tersusun dari kakitangan TMnet ini.

 Ramai kakitangan yang berpengalaman di TMnet telah berhenti dan ada yang bekerja dengan syarikat jalur lebar yang lain, di dalam dan di luar negara.

 Johan Jaafar selaku orang nombor satu Media Prima yang baru, jelas sekali kekurangan idea bagaimana untuk memenangi hati penonton dan pengiklan serta mengelak bersekongkol dengan kerajaan Barisan Nasional.

 Sekatan sistematik yang tersembunyi ke atas Internet kita ini, bukan sahaja menyusahkan para penulis blog, tetapi juga syarikat kecil dan besar yang berasaskan Internet. Jika syarikat anda selalu menggunakan Internet bagi tujuan emel atau pun sebagai alat komunikasi (Skype, MSN, YM dan lain-lain) syarikat anda juga akan turut berada di dalam masalah yang sama.

 

Harap maklum.

 

Sebarkan pada rakan-rakan anda yang masih kebingungan akan masalah sebenar kelajuan TMnet Streamyx.

 

 

 

Jika benarlah hebahan yang dibawa oleh saudara hanief (http://hanief.blogspot.com) ternyata aku juga tidak terlepas daripada musibah ini kerana ip akaun streamyx aku dekat rumah bermula dari pada 60.50.xxx.xxx agghhhhh… ini betul-betul tekanan ni.. dah lah bayar mahal kerajaan bukan nya bagi subsidi 50%  atas bill streamyx pon , suka-suka dia je mau sekat-sekat ni.  bukan salah blog, bukan salah sms atau mms atau internet kebenaran tetap kebenaran, yang hak tetap  hak. Bukan tak mau tgok TV tapi dah menyampah tgok TV terutama TV1. Apa tidaknya semua yang keluar kat internet 100% lain dari liputan TV. Tak habis-habis rancangan hiburan-hiburan-hiburan, kadang-kadang tu nak muntah dengan gedik dan getik artis-artis malaysia. boleh dikatakan 80% siaran TV harini semuanya hiburan semata-mata, drama sana drama sini jom heboh san jom heboh sini..aggghhhhh.. bosan tu belom sentuh isu pemakaian artis dan penyampai tv tu.. lagi lah menyampah.. aghhhhhh… bosannya..kami rasa kami diperbodohkan dan dipermainkan..aghhhhh…

h1

Hari ini dalam sejarah (7-may-2009)

May 7, 2009

Hari ini dalam sejarah malaysia, mesti diingat dah di update dalam buku-buku sejarah dan kenegaraan malaysia. Dimana perak kini mempunyai 2 menteri besar dan 2 speaker yang mana menunjukkan satu kegilaan kuasa oleh pihak memerintah. Hari ini rata-rata blog mengulas kebodohan dan keangkuhan pihak memerintah untuk berkuasa di perak tanpa mempedulikan kanun perlembagaan yang mereka sendiri mengagung-agungkan selama ini. 

klik disini untuk melihat gambaran sekitar sidang dun perak hari bersejarah ini.

bagi penasiber, rakyat tak bodoh dan tak pekak, tunggu lah nanti rakyat bersuara.