h1

Nasib Babi lagi baik dari ayam..

May 7, 2009

Selesema babi merujuk kepada influenza (demam selesema) yang disebabkan oleh mana-mana virus dalam keluargaOrthomyxoviridae, berasal dari wabak yang menjangkiti populasi babi. Pada babi, wabak ini sejenis penyakit berjangkit yang mengganggu sistem pernafasan babi dan berpunca daripada salah satu jenis virus selesema. Jenis virus ini dikenali sebagai virus influenza babi (swine influenza virus atau SIV). Kesemua jenis SIV yang diketahui dikelaskan sebagaivirus influenza A (biasa) atau virus influenza C (jarang). Sementara virus influenza B tidak pernah dilaporkan wujud pada babi. Kesemua tiga kled, virus influenza A, B, dan C, boleh menjadi wabak pada manusia.

Mereka yang bekerja dengan ternakan ayam dan babi terutama mereka yang terdedah secara langsung, berisiko dijangkiti dari haiwan tersebut sekiranya haiwan tersebut membawa jenis yang mampu menjangkiti manusia. SIV mampu bermutasi kepada bentuk yang membenarkannya menular dari manusia ke manusia. Jenis yang bertanggungjawab bagiwabak selesema babi 2009 dipercayai telah melalui proses mutasi ini. (rujukan wikipedia)

 

   “saya sayang Babi, anda??”

 

Persoalan yang pelik dan hairanlah yang mungkin kita semua tak perasan kenapa apabila berlaku selesema babi ni tak ada seekor babi pon mati atau dimatikan beramai-ramai ye?? ingat tak masa kejadian selesema burung dulu?? berpuluh-puluh burung di bunuhnya tak cukup dengan burung ayam “dogel” pon mau bunuh siap masuk kampong lagi itu, abis ayam lari berkeliaran takut kena bunuh… Aku tak pernah dengar pula dekat tv3 ke tv 1 ke malah kat utusan pon pasal babi mati dibunuh beramai-ramai..hairan ni.. ini lah masanya kerajaan nak kurangkan populasi babi di malaysia ni, macam kes yang berlaku dekat melaka tu.. yang KKM bawa FRU nak gi bunuh babi tapi sekor pon tak mati.. 

Advertisements

4 comments

  1. Hello Bro,
    tengok muka budak perempuan tu, dah nak sama macam muka mak khinzir.


    • apa si ZAMBIRI-BIRI BULU HITAM KERINTING hahahahaha..


  2. bodo la natang n pegang babi…mu ni orang islam ke orang mende…pakai tudung saje je…


  3. mau aku dapat betina nih aku pijak spai mati beb. nih da mcm memperbodoh kan ajaran islam. Ni mesti Kafir Jahanam punyer keja. BETINA TU BUKAN ISLAM mesti kafir saje nak pekenakan ajaran islam///ts…



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: