Archive for the ‘pelik’ Category

h1

Hari ini dalam sejarah (7-may-2009)

May 7, 2009

Hari ini dalam sejarah malaysia, mesti diingat dah di update dalam buku-buku sejarah dan kenegaraan malaysia. Dimana perak kini mempunyai 2 menteri besar dan 2 speaker yang mana menunjukkan satu kegilaan kuasa oleh pihak memerintah. Hari ini rata-rata blog mengulas kebodohan dan keangkuhan pihak memerintah untuk berkuasa di perak tanpa mempedulikan kanun perlembagaan yang mereka sendiri mengagung-agungkan selama ini. 

klik disini untuk melihat gambaran sekitar sidang dun perak hari bersejarah ini.

bagi penasiber, rakyat tak bodoh dan tak pekak, tunggu lah nanti rakyat bersuara.

Advertisements
h1

Nasib Babi lagi baik dari ayam..

May 7, 2009

Selesema babi merujuk kepada influenza (demam selesema) yang disebabkan oleh mana-mana virus dalam keluargaOrthomyxoviridae, berasal dari wabak yang menjangkiti populasi babi. Pada babi, wabak ini sejenis penyakit berjangkit yang mengganggu sistem pernafasan babi dan berpunca daripada salah satu jenis virus selesema. Jenis virus ini dikenali sebagai virus influenza babi (swine influenza virus atau SIV). Kesemua jenis SIV yang diketahui dikelaskan sebagaivirus influenza A (biasa) atau virus influenza C (jarang). Sementara virus influenza B tidak pernah dilaporkan wujud pada babi. Kesemua tiga kled, virus influenza A, B, dan C, boleh menjadi wabak pada manusia.

Mereka yang bekerja dengan ternakan ayam dan babi terutama mereka yang terdedah secara langsung, berisiko dijangkiti dari haiwan tersebut sekiranya haiwan tersebut membawa jenis yang mampu menjangkiti manusia. SIV mampu bermutasi kepada bentuk yang membenarkannya menular dari manusia ke manusia. Jenis yang bertanggungjawab bagiwabak selesema babi 2009 dipercayai telah melalui proses mutasi ini. (rujukan wikipedia)

 

   “saya sayang Babi, anda??”

 

Persoalan yang pelik dan hairanlah yang mungkin kita semua tak perasan kenapa apabila berlaku selesema babi ni tak ada seekor babi pon mati atau dimatikan beramai-ramai ye?? ingat tak masa kejadian selesema burung dulu?? berpuluh-puluh burung di bunuhnya tak cukup dengan burung ayam “dogel” pon mau bunuh siap masuk kampong lagi itu, abis ayam lari berkeliaran takut kena bunuh… Aku tak pernah dengar pula dekat tv3 ke tv 1 ke malah kat utusan pon pasal babi mati dibunuh beramai-ramai..hairan ni.. ini lah masanya kerajaan nak kurangkan populasi babi di malaysia ni, macam kes yang berlaku dekat melaka tu.. yang KKM bawa FRU nak gi bunuh babi tapi sekor pon tak mati..