Posts Tagged ‘Belajar’

h1

Kami Pon Belajar Macam Tempat Tuisyen Jugak

May 14, 2009

 

KOSMO 14-MAY-2009

Kuliah UPSI macam pusat tuisyen –Kampus UPSI kian sesak, 9,000 mahasiswa belajar dalam rumah kedai

 

ne_02.1

BELAJAR di rumah kedai yang diubahsuai menjadi bilik kuliah menyebabkan ramai pelajar UPSI di Tanjung Malim berasa tidak selesa.

 


 

 

TANJUNG MALIM – Nama Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) gah sebagai institusi pendidikan unggul tertua di negara ini, namun jangan terkejut jika sebahagian besar pelajarnya kini terpaksa menimba ilmu di kelas-kelas dalam deretan rumah kedai.

Itulah realiti yang terpaksa dihadapi kira-kira 9,000 pelajar UPSI gara-gara kampus induk mereka di sini sudah tidak mampu menampung pertambahan pelajar.

Kebanyakan bakal guru siswazah itu belajar dalam suasana yang kurang selesa di rumah-rumah kedai yang kelihatan seperti pusat tuisyen swasta.

Daripada 16,000 pelajar, hanya 7,000 yang dapat meneruskan pelajaran menggunakan kemudahan dalam kampus UPSI.

Tinjauan Kosmo! di beberapa kawasan rumah kedai sekitar universiti tersebut semalam mendapati pihak pengurusan UPSI terpaksa menyewa 29 unit rumah kedai dan mengubahsuainya menjadi 53 bilik kuliah.

Antara rumah kedai itu ialah 13 unit di Taman U mengandungi 39 bilik kuliah dan 16 unit di Taman Bernam Baru dengan 14 bilik kuliah dan lapan buah makmal.

Lot-lot kedai yang disewa telah diubahsuai sepenuhnya bagi dijadikan bilik kuliah, makmal, surau, bilik-bilik pensyarah, pejabat am, pejabat penolong pendaftar, bilik rehat pelajar dan bilik keselamatan.

Malah, bagi mengasingkan kesemua blok yang disewa pihak pengurusan terpaksa meletakkan pagar di kaki lima premis tersebut demi menjaga keselamatan pelajar.

Bagaimanapun, pihak pengurusan UPSI difahamkan bakal berdepan masalah baru apabila seramai 5,000 pelajar baru dijangka mendaftar pada Julai ini kerana jumlah bilik kuliah yang terdapat di deretan kedai itu juga sudah tidak mencukupi.

Untuk itu, UPSI mungkin terpaksa menyewa premis baru di Proton City bagi menampung para pelajar baru.

Kos pengubahsuaiannya mencecah RM500,000 bagi 14 bilik kuliah.

 

Apabila membaca laporan ini yang dibawakan oleh kosmo, rasa gelihati sesangat. Kecoh ahh pelajar UPSI ni, tak selesa pulak belajar kat kedai sewa, pirrrahhh.. mereka ingat mereka sahaja ke belajar dalam rumah kedai. Aku pon sama lah, duduk UTHM dari mula masuk sampai habis kami semua duduk rumah kedai lah jarang-jarang sekali masuk dewan kuliah. Kalau nak dikirakan selesa abislah tak belajarlah agaknya. Sepatutnya budak-budak UPSI atau lebih dikenali sebagai cikgu-cikgi ni kena lah pandai sesuaikan diri tak kira lah belajar kat mana sekalipon, ni yang jadi kes cikgu tak nak masuk pendalaman untuk mengajar ni, kerna telah dilatih dengan segala kemewahan. UNIMAP lagi lah, seluruh perlis kampusnya, ha merata tempat entah apa bangunan yang disewanya. Wartawan kosmo pon satu, Kenapa tak tgok keadaan UTHM dan U lain yang senasib. 

bangunan3

Uthm 005 (1)“Kami Pon Belajar Macam Tempat Tuisyen Jugak”

Advertisements